Schoenmaker blijf bij je leest

Een directeur van een zorginstelling krijgt de tip van een zakenrelatie, om met een bijzondere trainer/coach te gaan praten om de samenwerking binnen de instelling te verbeteren.
De relatie van de directeur is DGA in het bedrijfsleden. Hij werkt al jaren samen met deze skills trainer/coach, die zelf overigens weinig ervaring heeft met de ‘Zorg’, maar wel mensenkennis heeft en het unieke talent bezit om training en coaching in één te combineren.

De zorginstelling heeft twee jaar eerder trainingen laten verzorgen, maar die hebben niet het gewenste effect opgeleverd. Zowel bij het Management team als op de werkvloer is de samenwerking slechter geworden. De directeur geeft de nieuwe trainer/coach de opdracht de samenwerking te verbeteren. Na de intakegesprekken is het MT het eerst aan de beurt en daarna volgen de andere medewerkers. De trainer/coach richt zich NIET op allerlei processen, maar alleen op de onderlinge communicatie. Op de communicatie tijdens het dagelijkse werk, bij werkoverleg, teambesprekingen, vergaderingen èn leidinggeven. Het resultaat is verbluffend. Er zijn zelfs deelnemers die ‘vragen’ om rollenspelen! Juist omdat de rollenspelen niet als bedreigend worden ervaren, wèl als confronterend, maar erg duidelijk. De vinger op de zere plek en vooral praktisch. ‘Hard’ op de feiten, met ‘hart’ voor de mens.’ Een openbaring binnen de Zorg.

Als ik zeg dat ik trainer/coach ben, dan zie ik soms mensen wat meewarig kijken en hoor ik ze denken “Och daar heb je er weer een. Als je niet meer weet wat te doen, dan kun je altijd nog ZZP’er trainer/coach worden. Net als consultants.”
En zo lijkt het ook wel. Ik sta ook verbaasd van al die mensen die in mijn ‘vak’ zijn gestapt. Bij uitleg van het “Waarom skills trainer?” hoor ik het meest “Ik heb al zoveel trainingen gevolgd, ik weet precies hoe het werkt”, “Ik heb er genoeg van om voor een baas te werken” of zelfs “Ik wilde gewoon eens wat anders”. Slechts een enkeling onderzoekt zijn competenties en talenten.
Voor potentiële klanten dus een hele klus om de juiste trainer/coach te kiezen. Referenties vragen heeft geen zin, want men geeft alleen maar de positieve reacties.

TIP: Vraag eens welke laatste drie klanten geen klant meer zijn en hoe lang ze klant zijn geweest.

Rob Lammers

r.lammers@carrerac.nl