De mythe van de kopregel op LinkedIn

viewliprVeel personen zijn op dit moment bezig met het verbeteren van hun LinkedIn profiel om zo beter gevonden te worden en meer rendement uit deze open source te halen. Groot gelijk om jezelf te profileren en je dienstverlening duidelijk te maken. Echter en logischerwijs sluipen er ook aannames in die maken dat je net een slag mist.

Het gaat dan ook met name over de kopregel. Veel personen denken dat als hier je functietitel in staat, je dan gevonden wordt. Een enorm gemiste kans voor jou!  Dat is namelijk niet altijd het geval. Controleer het maar via de advanced/geavanceerd knop. Je komt niet naar boven  als de functietitel waarop je gevonden wil worden alleen in de kopregel staat. De meeste recruiters zoeken op functietitel die als specifieke filter in het geavanceerde zoekgedeelte is weergegeven. Hoe dit geloof is ontstaan is me geheel onduidelijk en de deelnemer weet het ook niet. Echter ik vind het mooie van LinkedIn dat je zelf kunt controleren of het klopt.

Daarnaast verbaas ik me over de onaantrekkelijkheid van die kopregel. Zoals veel te lezen is: ‘Beschikbaar voor een nieuwe uitdaging’. Fijn om te weten en goed dat je er 'beschikbaar' hebt staan maar is het niet een enorm nietszeggende zin? Is een nieuwe uitdaging niet datgene waarvan je werkgever of prospect denkt dat je deze net wel of net niet aankunt? Je kunt vast iets aantrekkelijkers bedenken voor jouw suspect, prospect of je nieuwe werkgever! Zie het als een krantenkop. Daar kiest je doelgroep toch de meest aantrekkelijke kopteksten uit.

Waar kun je de lezer van deze kopregel mee triggeren? Wat bied je je nieuwe klant/werkgever zodat hij eerder geneigd is door te lezen zoals jij het artikel in de krant eerder zult lezen? Bij welke word je geprikkeld en ben je geneigd door te klikken? En bij welke niet? In de trainingen waar ik dit laat zien koos niemand voor de persoon die er alleen haar functietitels had staan. Wel kozen ze voor de professional die er een aantrekkelijke regel had staan.

Kortom, onderscheid je van de rest, stap eens buiten de gebaande paden, toets of het waar is en maak jezelf aantrekkelijker. Een goed start van je profiel is al je kopregel.

Wil je meer weten over hoe jij je profiel aantrekkelijk maakt voor je suspect, prospect of werkgever? Contact me dan gerust.

1 Reactie

  1. Beste Elton,

    Zou je een paar voorbeelden kunnen geven van wat jij pakkende kopregels vindt?
    (Maakt me niet uit wat de achtergrond van iemand is)

    Dank!
    Mvg
    Margaret Stokwielder