Hoe belangrijk is intuïtie bij sollicitanten interviewen?

‘Ik zie haar nog komen op haar snorfiets…’

Een directeur vertelt: “Ik zie haar nog komen op haar snorfiets. Haar krullen kwamen onder zo’n André van Duin-helmpje uit en ze had een soort oma-bril op! Ze droeg een te wijde spijkerbroek.
Het zag er niet uit. Alhoewel tijdens het gesprek meerdere positieve zaken naar voren kwamen die van belang waren voor de functie, vond ik haar maar niets. Op advies van een vriend liet ik toch maar een ‘objectief’ online onderzoek doen naar haar kerncompetenties.”

Duim referenties

Normaal gesproken wordt een sollicitant helemaal ‘tot op het bot’ ondervraagd in meerdere gesprekken. HR functionarissen hanteren een vaste structuur m.b.v. STAR(R) vragen en de manager stelt inhoudelijke vragen over de job. Maar beiden gaan op hun intuïtie af en er blijft er een subjectief beeld achter. Mensen zijn nooit objectief. Bij het ‘zien’ van de sollicitant tijdens de persoonlijke kennismaking kan een eerste (schriftelijke) indruk bevestigd worden óf het draait 180 graden. Alles op intuïtie.

 

Tot slot besluit de directeur: “Tien jaar erna bleek zij mijn beste medewerkster ooit! Het online assessment zette alle mogelijke intuïtieve vooroordelen buitenspel. Iedereen weet wel dat de verkeerde persoon aannemen een onderneming veel geld kost. Maar het werd mij pijnlijk duidelijk dat het de onderneming nog veel meer geld kost wanneer de juiste persoon niet aangenomen wordt en naar de concurrent.”

r.lammers@carrerac.nl