Welke functie prijkt straks op je visitekaartje?

Laatst kwam ik tijdens een opruimactie een grote map vol met visitekaartjes tegen. ‘Weg ermee!’, dacht ik meteen. Terwijl ik de kaartjes opruimde, besefte ik dat er veel is veranderd en dat ik met die kaartjes eigenlijk een heel tijdperk weggooide.

Mijn verzameling kaartjes stamt uit de tijd dat er nog geen mobiele nummers of
e-mailadressen op stonden. Faxnummers vond ik wel op bijna alle kaartjes terug. Tegenwoordig is het andersom: een faxnummer wordt niet meer vermeld, maar mobiele nummers en e-mailadressen zijn gemeengoed geworden. De digitale wereld brengt ons snel nieuwe ontwikkelingen, maar deze worden vaak net zo snel weer door nieuwe mogelijkheden opgevolgd. Zo gebruiken velen LinkedIn als moderne kaartjesbak, maar zou het papieren visitekaartje ooit helemaal verdwijnen?

Het viel me op dat zeker 80% van de gegevens op de visitekaartjes niet meer actueel was. De personen hebben inmiddels een andere functie, werken voor een ander bedrijf of zijn voor zichzelf begonnen. Een aantal bedrijven in mijn kaartjesmap bestaat zelfs niet meer. Natuurlijk komen deze veranderingen vaker voor, maar de digitale wereld heeft deze ontwikkelingen in een versnelling gebracht en ons naar een nieuwe economie, een nieuwe werkelijkheid geleid.

Als persoon moet je in al deze veranderingen een plaats zien te vinden. Ik vroeg me af hoeveel mensen zelf hebben bepaald welke functie er op hun visitekaartje kwam te staan. Hebben zij zelf het initiatief genomen of zijn ze door omstandigheden gedwongen? Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die zelf kunnen kiezen gelukkiger zijn dan mensen waarvoor anderen een keuze maken.

Als je weet dat ‘alles verandert’ en dat er over enkele maanden of jaren bijna zeker iets anders op je visitekaartje staat, is het tijd voor actie. Neem je zelf het heft in handen en zorgt je voor je eigen kaartje of laat je anderen voor je kiezen?

Ik ben benieuwd welke functie er op jouw volgende kaartje prijkt. Succes!

Jack Braeken, Stepco
www.stepco.nl

Nog geen reacties.