Onze twee belangrijkste talenten worden vernietigd

Als peuter mag je je helemaal uitleven met papier en kleurpotloden. Iedereen vindt het prachtig. Maar daarna wordt je verteld hoe je moet tekenen en vooral wat. Je probeert telkens nieuwe dingen uit. Die experimenten worden je niet altijd in dank afgenomen en je krijgt op je donder als er iets misgaat.

Een klein kind stelt ook veel vragen. Totdat je naar de peuterspeelzaal gaat. Daar mag je pas wat vertellen als je aan de beurt bent. Op de basisschool moet je de hele dag je mond dicht houden en moet je eerst je vinger opsteken. En als je op de middelbare school na twee keer vragen het nog niet begrijpt, krijg je te horen dat er aan jou geen eer te behalen valt. Heb je ooit college gevolgd en de euvele moed gehad om een professor of hoogleraar iets te vragen (nog niet eens ietwat kritisch), dan wordt er wel voor gezorgd dat je dát in ieder geval nooit meer doet. Het stellen van vragen wordt steeds verder beperkt.

Het is erger als je iets DENKT te weten dan dat je het NIET weet. Dus: onderzoek, improviseer, experimenteer, doorbreek je vaste gewoontes en overtuigingen én vraag! Jouw authenticiteit is jarenlang geweld aangedaan en doen is een goede manier van denken. Stimuleer je creativiteit en onderneem zelf actie. Maak fouten en stel vast wat wel en niet werkt.

Rob Lammers

 

1 Reactie

  1. you go girl! I remember the first time I went sea kayaking – it was with you. You rolled your kayak onto the beach at Alki on a snappy little cart and when the cart wo90nd&#l3u;t fold up nicely you whacked the cart on your metal peg to get it to work and then you calmly stowed the cart in your kayak and off we went. I remember thinking : this girl is a Stud!