Wat haalt u uit de zomer?

Is de zomerperiode een tijd dat alles op een laag pitje staat? Voor veel B2B bedrijven lijkt dat wel zo. Velen zijn op vakantie, anderen nemen taken van de vakantiegangers over, netwerkbijeenkomsten worden op een laag pitje gezet.

Er zijn veel voordelen te halen uit de zomerperiode. Juist omdat zaken even anders lopen dan normaal. Neem bijvoorbeeld het evalueren met collega’s die tijdelijk (delen van) uw taak hebben overgenomen. Wat is hen opgevallen? Vraag eerlijke feedback over wat de ander zou aanpassen. Een ander inzicht kan heel verhelderend zijn.

De zomerperiode is ook bij uitstek de gelegenheid om stil te staan bij de mooie plannen waarmee we zo voortvarend 2014 zijn gestart.

  • Hoe staat het met de targets?
  • Welke plannen moeten we bijstellen?
  • Welke klanten willen we alsnog bereiken?
  • Hoe en wie is daar het meest geschikt voor?
  • Hoe kunnen we dat resultaat nog eens verhogen?
  • Waar gaan we op inzetten?
  • Waar lopen onze mensen tegenaan en is dat ook echt zo?

Ook voor het bijspijkeren van kennis en vaardigheden is nu makkelijker tijd vrij te maken. Of in ieder geval het plannen daarvan. Hoe staat het eigenlijk met de opleidingen die er gevolgd zijn, door u of door uw werknemers? Welk rendement heeft dat opgeleverd voor de organisatie?

Tenslotte, opleidingen kosten geld en tijd. Daar mag je wat voor terugverwachten! Spreek eens aan de voorkant af welk rendement naderhand verwacht mag worden. Vooraf is al een goede indicatie te geven. Het rendement is niet alleen afhankelijk van ieders persoonlijkheid, talenten, competenties, ervaring en intelligentie. Ook de praktische toepasbaarheid en het doel van de organisatie kun je hierin meenemen.

Een mooie en leerzame zomer gewenst.

 

 

Nog geen reacties.