De omgekeerde wereld

De eigenaresse van de boutique met zomerkleding zit verveeld voor zich uit te staren. Er lopen diverse potentiële klanten in haar winkel en af en toe reageert ze kortaf met een verveeld ja of nee op gestelde vragen naar een andere kleur of maat.

Eén van de klanten heeft uiteindelijk haar keuze gemaakt en loopt naar de kassa om af te rekenen. Wanneer de eigenaresse langzaam opstaat om het artikel aan te slaan vraagt de klant plotseling “Hoe gaan de zaken dit seizoen?” Ietwat verschrikt kijkt de eigenaresse de vrouw aan en zegt: “Het voorjaar was erg slecht en toen zijn we eigenlijk met de zomercollectie blijven zitten. Dat kunnen we nu niet meer goed maken, want nu is het weer veel te warm en gaan er weinig mensen winkelen. Hopelijk kunnen we met een goed naseizoen ons jaar nog goed afsluiten.” De klant rekende ondertussen af met de boutiquehoudster en wenst haar in het najaar toe veel omzet toe. Met een opgewekt gezicht wenst de boutiquehoudster haar klant veel succes met haar nieuwe aankoop.

Voornoemde klant, die zelf een communicatiebureau heeft, had er gewoon plezier in om een collega ondernemer een hart onder de riem te steken. Het is de omgekeerde wereld wanneer de klanten de verkopers/ondernemers moeten gaan motiveren! Maar heeft u wel eens nagedacht hoe de wereld er uit zou zien als we meer positief zouden praten. Als wij allemaal nu één keer per dag interesse in iemand tonen en vooral daar waar het misschien niet zo voor de hand ligt.

Heeft u het vandaag al gedaan. Ja? Prima en vooral morgen weer doen. Daarnaast houd u er zelf ook nog een goed gevoel aan over wanneer u eens iemand anders Commercieel kunt laten Excelleren.

r.lammers@carrerac.nl