Unieke klantenbinding

Onze zoon had alles al helemaal uitgezocht via internet. Hij kende de straat en het huisnummer en hij wist ook op welke hoek hij precies moest zijn. Hij had via Google maps gekeken welke route hij moest volgen, tenminste als je de BART vanaf het vliegveld nam (een soort metro) en bij Powell Street uitstapte. Dan kon je voor drie uitgangen kiezen, maar in ieder geval zou het nooit verder lopen zijn dan 100 meter. Via Google Earth had hij gekeken hoe het pand eruit zag, zodat hij zich in ieder geval niet zou kunnen vergissen. Middels de site wist hij ook al waar zijn voorkeur naar uitging, zodat hij – eenmaal daar aangekomen – direct aan de slag kon. Hij had zelfs via internet een nieuwe wereldpas aangeschaft. Hij had zich via het ‘World Wide Web’ helemaal voorbereid. Hem kon niets gebeuren!

Datum: July 18th 2010
Tijd: 10.18 AM
Plaats: San Francisco

Een wit pand met grote etalageruiten afgesloten met zwarte louvredeuren. Op zo’n 25 meter van het pand komt je een heel speciale en aangename geur tegemoet. Je bent meteen in de juiste ‘mood’ om het spreekwoordelijke ‘geld moet rollen’ te effectueren. Wanneer je naar de ingang loopt wordt je plezierig geconfronteerd met een foto van een jongeling met onbloot sixpack. Een type van ‘moeders houdt uw dochters vast’ en ‘vaders, u hoeft uw buik niet in te houden’. Je kunt bij de ingang kiezen voor links of rechts, voor jongens of meisjes, voor mannen of vrouwen, en in beide gevallen word je persoonlijke welkom geheten. En dan die muziek (www.abercrombie.com/anf/lifestyles/flash/af_radio/af_radio.html ), die brengt je samen met de geur in een soort trance, die vrijwel iedereen – met welke leeftijd dan ook – prettig vindt. Ik heb onze zoon na anderhalf uur nog nooit zo gelukzalig naar buiten zien komen. Vier dingen had hij gekocht en dat slechts voor pakweg € 140,-.

Waar heb ik het over: Abercrombie & Fitch. Een kledingzaak die een beleving is om te verblijven.
Nog geen drie dagen nadat we de eerste winkel bezocht hadden kreeg onze zoon al een sms-je omdat hij zich ingeschreven had voor een screentest voor de ‘Get in our jeans. Win an audition for next year’s hottest movie’.
Hoezo klantenbinding!

Rob Lammers

r.lammers@carrerac.nl