Motivatie
Voor de Harrah’s Groep in de VS – juist ja, Gerd Leers wilde hun casino naar Maastricht halen – dreigt in het derde kwartaal een verlies van 378 miljoen Dollar (ca. € 285 miljoen). Om het verlies te beperken heeft men de service aan klanten verminderd en is er personeel ontslagen. Zo krijgt een horecaklant geen gratis glaasje water wanneer hij een drankje bestelt en wordt er afscheid genomen van ervaren (dure) medewerkers. Nu is het in de VS toch al niet zo bijster goed gesteld met de rechten van medewerkers, maar de onzekerheid (onduidelijkheid) over het al dan niet houden van een arbeidsplaats motiveert, op z’n zachtst gezegd, niet echt.
De betere managers en medewerkers wachten dit soort ontwikkelingen niet af. Zij gaan als eerste om zich heen kijken, want de concurrentie zit op de eerste rij om de besten daaruit te selecteren. Dan blijkt dat de hoogte van het salaris niet doorslaggevend is bij de sollicitatie. Uit recent onderzoek is opnieuw gebleken dat carrièreontwikkeling, opleiding, flexibele uren en vrije tijd (social time) zeer hoog scoren als motivator.
Opvallend is dat ‘Een andere stijl van leidinggeven door de directe manager’ de grootste wens van verandering, wanneer medewerkers wat langer in dienst zijn. Bij doorvragen blijkt dat managers weinig tijd hebben voor hun medewerkers. Meestal zijn ze ‘druk’ als meewerkend voorman, verkoper of wat dan ook. Aan daadwerkelijk coachen van hun medewerkers doen managers maar weinig. Dit in tegenstelling tot een excellerende Amerikaanse multinational waar de salesmanager 85% van zijn tijd besteedt om zijn verkopers in staat te stellen hun werk te doen: mee gaan naar klanten, coaching, training, persoonlijke acties ontwikkelen, etc.. Dit bedrijf betaalt een goed salaris en geen provisie. Er zijn wel goed doordachte incentives om medewerkers extra te motiveren. Daarnaast worden de verkopers gevraagd naar ideeën en gekend in nieuwe plannen. De manager vraagt commitment bij het bepalen van nieuwe doelstellingen en door duidelijk te zijn kan dit bedrijf commercieel excelleren.
Rob Lammers