Hoe maakt Nietzsche u succesvol in 2012?

Een directeur van een zorginstelling krijgt de tip van een zakenrelatie, om met een bijzondere trainer/coach te gaan praten om de samenwerking binnen de instelling te verbeteren. Welke ondernemer kijkt uit naar 2012? Toch moeten wij echt naar voren kijken, veranderen en innoveren om opnieuw succesvol te worden. Want succes maakt ons gelukkig en ‘gelukkig zijn’ is toch het mooiste wat er is?
Nietzsche dacht hier heel anders over. De wens om gelukkig te zijn is een van de grootste menselijke dwaasheden. Want, wanneer mensen gelukkig zijn brengen ze nooit iets waardevols tot stand. Hoe beleefd Nietzsche ook was, het liefst wenste hij dat in het leven van zijn familie en vrienden een verschrikkelijke negatieve verandering zou plaatsvinden als lijden, ziekte, eenzaamheid en vernedering. Niet dat hij hen dit echt toewenste, maar pas wanneer zij dit alles zouden hebben beleefd, zouden zij pas gelukkig kunnen worden.

Ook onze plannen en voornemens voor het nieuwe jaar zijn vaak gebaseerd op (slechte) ervaringen. Managers weten uit ervaring dat zij meer rendement halen uit hun medewerkers, wanneer zij zich in hen verdiepen. Alhoewel, veel managers denken nog altijd dat zij hun medewerkers kunnen stimuleren en motiveren vanachter hun computer. Sterker nog, zelfs controleren kunt u alleen maar als met hen meegaat naar klanten of coacht op de werkplek. Overigens, hoe lang zit u per week achter uw beeldscherm om te controleren?

Toch blijft één aspect sterk onderbelicht. Wij zelf. Wij, de managers van deze tijd. U en ik. Empathie (inleven) is één, maar ons zelf kennen is twee. Natuurlijk vinden wij van ons zelf dat we goed zijn. Maar ook goed genoeg? Zijn wij bijvoorbeeld wel innovatief genoeg? Jack Welsch roept al jaren: “Innovate, don’t immitate. Want, terwijl wij in het westen liggen te slapen, wordt er in Azië aan nieuwe ideeën gewerkt.” Dit geldt voor R&D afdelingen, voor onze medewerkers én natuurlijk voor ons zelf. Nieuwe ideeën betekent automatisch fouten maken. Maar zijn wij managers wel tolerant genoeg om onze medewerkers fouten te laten maken? Zijn wij werkelijk in staat om fouten te zien als een leerproces, in plaats van direct af te straffen? Laten wij nu eens ècht eerlijk naar ons zelf kijken. En als u dat niet zelf kunt of wilt, vraag dan iemand die u oprecht adviseert (bijvoorbeeld uw coach) en niet iemand die u pootje kan lichten. Pas dan kunt u ècht succesvol worden, doordat er een klimaat ontstaat, waarin nieuwe ideeën geboren worden en toegepast.

Tot slot. Met de huidige crisis zou Friedrich Nietzsche gelukkig zijn! Daar moet iets goeds van komen.

Rob Lammers

r.lammers@carrerac.nl