Rendement

Bij veel bedrijven waarmee wij aan tafel zitten, ligt momenteel de vraag wat te doen met de veranderende markt. Blijven we hetzelfde doen en wachten tot de crisis voorbij is of gaan we ervan uit dat dit de nieuwe realiteit is? Wat er ook beslist wordt en hoe de nieuwe lijn ook uitgezet wordt, het zijn uiteindelijk de mensen die het moeten gaan doen.

Meer dan eens hoor ik hoe een organisatie een fantastisch nieuw product in de markt gaat zetten. Als ik dan vraag ‘hoe’, is er vaak een duidelijk antwoord en ligt er een even fantastisch marketingplan gereed. Als ik vraag ‘wie’, wordt het een ander verhaal. Wie is er het meest geschikt en aan welke andere competenties moet diegene voldoen? Vaak is daar nog niet over nagedacht of wordt ervan uitgegaan dat de huidige mensen dit wel even oppakken. Jammer, want met deze instelling gaat er veel tijd, geld en energie verloren.

Als je optimaal gebruik maakt van de talenten van je mensen en deze talenten ook nog eens ontwikkelt, is de kans dat je dat nieuwe product of die nieuwe markt daadwerkelijk bereikt, vele malen hoger. Laat mensen doen waar ze goed in zijn, een win-win situatie. De mensen zelf voelen zich beter, kunnen een hogere werkdruk aan, voelen zich vrij om zich op hun gebied te ontwikkelen en halen een hoger resultaat. Als ik ondernemers uitleg hoe dit werkt, zijn ze verbaasd. Dit klinkt te eenvoudig. Waarom doen we dit dan niet allang?

En dat is nu juist ons talent. Maak er gebruik van.

r.lammers@carrerac.nl