De grootste geldverslinder binnen uw bedrijf

Tijdens mijn reis door de Verenigde Staten heb ik directeuren van o.a. Best Western (Hotels) en BDO (Accountants) geïnterviewd, over hun manier van leidinggeven. Met name hoe zij hun managers en medewerkers motiveren en daardoor hun organisatie laten excelleren.

“Managers en medewerkers betrokken maken” kwam telkens als belangrijkste punt naar voren. Door managers en medewerkers vanaf het begin te informeren over de ontwikkelingen in de organisatie wordt hen direct duidelijkheid gegeven over de zienswijze van de directie en voor welke aanpak deze staat. Er ontstaat miscommunicatie door gebrek aan duidelijkheid en zowel managers als medewerkers doen hierdoor te veel ‘aannames’. Miscommunicatie werd genoemd als dé grootste geldverslinder bij bedrijven. Door zaken vooraf niet te verifiëren ontstaan uitspraken als: “Dat heb ik zo niet begrepen” en “Als ik dit geweten had”. De problemen oplossen, die door miscommunicatie zijn ontstaan, kost veel tijd (geld). Om nog maar te zwijgen van verstoorde persoonlijke verhoudingen, die vooral veel geld kosten op de lange termijn (démotivatie, slechte sfeer, individuele gesprekken en misschien zelfs ontslag).

Indien u als leidinggevende ‘miscommunicatie’ wilt voorkomen, begin dan met een commitment van uw kader. Zorg ervoor dat uw acties een breed draagvlak hebben, betrek uw managers en medewerkers bij uw plannen en geef hen verantwoordelijkheid. Dit is waar het om gaat, wanneer u als bedrijf wilt excelleren. En daarna?

Practice what you preach!

Rob Lammers

r.lammers@carrerac.nl