Met dank aan Bram Mosckowicz

Een jonge notaris neemt vóór de crisis een kantoor over voor veel te veel geld, zo blijkt achteraf. Later vertelt hij mij dat notarissen in het verleden 150% betaald kregen en eigenlijk slechts 75% werk verrichtten, terwijl zij nu 75% betaald krijgen en voor 150% aan prestaties moeten leveren! De huizencrisis én internet hebben ook binnen het notariaat hun werk gedaan. Velen onder jullie zullen denken ‘gerechtigheid’, want té lang hebben notarissen, met minachting voor hun klanten, rekeningen verstuurd die ver over de top waren. En inderdaad, sommige notarissen werken tegenwoordig wel marktgericht.

Ondernemers vertellen vaak soortgelijke verhalen over de accountancy: “Je ziet ze nooit, als je ze zelf belt kost het meteen geld en van de rekening snapt niemand iets”. Veel accountantskantoren denken ook nog altijd dat de bomen tot in de hemel groeien, met name de Big Four. Toch ken ik vooral regionale accountantskantoren die wél proactief zijn, transparante rekeningen sturen en de business van hun klant kennen. Dus het kan wel, klantgericht werken!

De beroepsgroep advocatuur heeft ook een vergelijkbaar imago. Eigenlijk vinden de meesten hun advocaat te duur. Er zijn maar weinig advocaten die hun cliënten vooraf vertellen wat zij hen in rekening gaan brengen, laat staan gespecificeerd. Dat is óf arrogantie óf ze hebben iets te verbergen. De hele affaire Bram Moszkowiczs (zaken overlaten aan kantoorgenoten, zich slecht voorbereiden en niet transparante rekeningen sturen) leidt er in ieder geval toe dat jij en ik vooraf afspraken gaan maken met onze advocaten en hun handelen zeer kritisch volgen. Op het eerste gezicht niet leuk voor de advocatuur, maar op termijn werkt dat positief voor hen en zal dat tot meer tevreden klanten leiden.

Voor notarissen, accountants en advocaten die zich niet hierin herkennen: óf jullie hebben het écht goed voor elkaar óf jullie sluiten je ogen, tegen beter weten in.

De moraal: Hoe zou jij het vinden als klanten over jou zeggen: “Die denkt ook nog dat de bomen tot in de hemel groeien.” Om te kunnen excelleren is het goed om te onderzoeken hoe tevreden jouw klanten zijn. En groeit jouw bedrijf wél, ondanks de crisis, laat dan toch dat onderzoek doen. Het geeft je inzicht en duidelijkheid én het verzekert je van klanten voor de lange termijn.

Nog geen reacties.