Consultancy zal NOOIT meer hetzelfde zijn

consultancyzalnooitmeerhezelfde80% van consultancy jobs verdwijnt binnen 5 tot 10 jaar!

De laatste 25 jaar hebben wij vooral gewerkt voor technologiebedrijven (o.a. Telco’s, ICT, automotive) en voor informatieverwerkers (o.a. verzekeraars). De technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op, zelfs exponentieel. Als een bedrijf producten en diensten levert die vooral op digitale informatie en ICT gebaseerd zijn, dan mag je er gevoeglijk van uitgaan dat deze ook de wet van Moore (die al 60 jaar voor de chipsindustrie geldt) zullen volgen. De prijs/prestatieverhouding kan in principe voor dit type bedrijven dus ook 2-jaarlijks verdubbelen!

Maar deze exponentiële technologische ontwikkeling zien wij niet of nauwelijks terug in de ontwikkeling van de organisaties/bedrijven. Deze ontwikkelen zich nog voornamelijk lineair. Willen organisaties/bedrijven maximaal gebruikmaken van de exponentiële technologische ontwikkelingen, dan zullen ook zij zich exponentieel moeten ontwikkelen. Dit is een serieuze transitie met o.a. maximaal aandacht voor het ‘Hogere Doel’. Kennis veroudert snel, wat zal leiden tot maximaal gebruik van ‘Staffing-on-Demand’, slimme ‘Algoritmes’ en ‘Kunstmatige Intelligentie’. Plus de flexibele inzet van ‘Assets’ en het ontwikkelen en binden van een sterke ‘Community & Crowd’. In dit alles staan het gebruik van ‘Big Data’ en de bijbehorende analysetools centraal. Evenals diepgaande specialisatie en gebruik van ‘Kunstmatige Intelligentie’.

Deze ontwrichtende veranderingen hebben ook een onomkeerbare impact op de wijze waarop consultancy wordt ingekocht, uitgevoerd en beoordeeld. Met behulp van big data, data-analyse, kunstmatige intelligentie en hulpmiddelen wordt het uitvoerende ‘slaven-consultancy-werk’ nagenoeg volledig geautomatiseerd. Sterker nog, er is reeds een kaalslag gaande op de eens zo grazige weiden van de (management) consultancy: 1/3 vraag uitval bij consultancybureaus is heel normaal, dus ook 1/3 omzetverlies. Het ‘mannetjes-schuiven’ is echt over. Er is nu reeds een forse vraaguitval. Klanten hebben meer kennis en ervaring in huis, dan wel consultants zelf aangenomen. ZZP-ers versterken de moordende concurrentie.

Afgelopen jaar hebben wij reeds een groot aantal spraakmakende deconfitures dan wel overnames in het consultancymiddensegment gezien. Ook hebben gerenommeerde consultancybedrijven fors gereorganiseerd en personeel afgebouwd. De shake-out in de consultancywereld is reeds begonnen. Over 5-10 jaar zijn 80% van alle hedendaagse consultancyjobs verdwenen. Alleen de echt creatieve topconsultancy, die waarde toevoegt en er toe doet, blijft over.

Dit zal ertoe leiden dat er een beperkt aantal zeer grote consultancybedrijven (topsegment, global players) zal overblijven dat maximaal gebruikmaakt van big data, data-analyse, kunstmatige intelligentie en hulpmiddelen. Plus een groot aantal ZZP-ers met zeer specialistische kennis en een aantal boetiekjes met 8-12 medewerkers (nichesegment), met een zeer sterke focus, hele specialistische kennis en hoogontwikkelde tools, die maximaal gebruikmaken van big data, data-analyse en kunstmatige intelligentie. Het middensegment zal verder worden gedecimeerd.

Leon Beerendonk
Visionair, entrepreneur, investeerder en oprichter/CEO van Mabs4.0
‘Thinks global & acts local, creates sustainable winners’

Lees ook de andere artikelen uit onze Nieuwsbrief:
‘Waarom jij voor jezelf moet kiezen’
’10 Tips voor een succesvolle én gezonde zakenlunch’
‘Verplicht voor iedere directeur en DGA’

r.lammers@carrerac.nl