Groeistrategie

Hoe een handelsonderneming meer omzet behaalde door het commercieel potentieel van hun servicetechnici te benutten.
In deze case wordt beschreven hoe servicetechnici van een leverancier in de bouw ingezet worden om de terugval in omzet te stoppen ten tijde van een crisis. Op welke manier het commercieel potentieel van deze niet-commerciële medewerkers is aangeboord met een bevredigend resultaat voor medewerkers én management.

  1. De situatie vóór en tijdens de crisis
  2. Méér omzet door niet-commerciële medewerkers
  3. Een andere aanpak
  4. Het rendement
  5. De conclusie: Het benutten van potentieel bij niet-commerciële medewerkers loont


1. De situatie vóór en tijdens de crisis
Het bedrijf levert gereedschappen aan bouwbedrijven. De 14 accountmanagers hebben een eigen rayon. De belangrijkheid en grootte van de klant is bepalend hoe vaak deze de klant bezoekt. Per accountmanager zijn er 2 of 3 servicetechnici die de klanten bezoeken om de gereedschappen regelmatig te repareren en te onderhouden.

Tijdens de crisis worden de gereedschappen minder gebruikt en de bezoekcyclus van de servicetechnici moet aangepast worden. Dit betekent dat 5 technici overbodig worden. Het UWV en de rechter geven geen toestemming tot ontslag op economische gronden. Dit tot grote frustratie van de directie, die wel van een paar medewerkers af had gewild.

Stuur mij het volledige whitepaper

 

Uw naam (*)

Uw email (*)

Bedrijfsnaam (*)