Communicatieve vaardigheden voor de service monteur

comm_monteur3

Niet alleen het verwachte forse tekort aan technisch personeel baart werkgevers zorgen, dat doet ook de toenemende behoefte aan soft skills of de zogenaamde ‘21st century skills’. Dit laatste omdat werkgevers andere verwachtingen hebben van technische medewerkers, dan de competenties waarover zij beschikken. Sociaal-communicatieve vaardigheden als: luisteren/samenvatten/doorvragen, verbale en non-verbale communicatie, samenwerken, onderhandelen en adviseren maken steeds meer het verschil.

Voor wie bestemd?
Voor monteurs die graag de communicatie met klanten en collega’s willen verbeteren, zowel aan de telefoon als in persoonlijke gesprekken.

Wat wordt er getraind?
In deze training krijg je inzicht in jouw eigen stijl van communiceren en leer je de communicatiestijl van anderen herkennen. Ook leer je hoe je zaken duidelijker kunt uitleggen en makkelijker tot de kern kan komen.

Je ziet wat het effect kan zijn van te snel en te stellig reageren en welke rol verbale en non-verbale communicatie hierin spelen. Daarnaast oefen je in het overtuigender overkomen, waardoor jouw advies makkelijker wordt geaccepteerd. Je krijgt handvatten over hoe je effectief en positief kritiek geeft en op de juiste manier kritiek kunt ontvangen. Vaardigheden als: actief luisteren, gericht vragen stellen, inleven in de collega of klant en vertrouwen wekken, zijn belangrijke onderwerpen in deze training.

Wat mag je verwachten?
Het trainen van bovenstaande levert een belangrijke bijdrage in het halen van jouw doelen en beoogde resultaten. Boven-dien is het prettiger werken en weet je negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten, waardoor het makkelijker wordt om positief te zijn in de communicatie met anderen.
Coaching door de leidinggevenden is van belang om het nieuw aangeleerde gedrag te verankeren en uit te bouwen.

Hoe word je getraind?
De trainingen zijn gebaseerd op de PGO methode (Probleem Gestuurd Onderwijs). In diverse stappen worden problemen uit de praktijk geanalyseerd, om vervolgens met IndiTrain© (individuele training binnen een groep) en simulaties, praktisch opgelost te worden. Jouw groep is nooit groter dan acht personen.

Een certificaat of diploma?
Na afloop van deze tweedaagse training krijgt iedere trainee een certificaat van deelname.

Wie is je trainer?
Jouw trainers zijn ervaren vrouwen en mannen met veel ervaring in de technische dienstverlening. Zij voelen perfect aan met welke uitdagingen jij te maken hebt.

Online persoonlijkheidsanalyse DISC
Je krijgt een rapport met een kernachtige typering van jouw communicatiestijl. Hiermee wordt het een stuk makkelijker te bepalen welke vaardigheden je kunt verbeteren.

Investering
De investering voor deze tweedaagse praktijktraining van bedraagt 260,- euro per persoon/per dagdeel incl. persoonlijk-heidsonderzoek, koffie, thee, ijswater, zaalhuur, huur audio/video, trainingsmateriaal en andere naslagwerken.

Bij maatwerk per bedrijf of afdeling (maximaal 8 personen) is de bijdrage voor deze training € 1.120,- per groep/per dag-deel, reis- en verblijfkkosten van de trainer, huur van audio/video en locatiekosten. (Break even bij méér dan 5 personen.) Op alle diensten en producten zijn de algemene voorwaarden van toepassing, gedeponeerd bij de KvK.
Prijzen zijn excl. BTW.

Programma

Dag 1 en 2

Inzicht in jezelf, collega en klant
Communicatie verbeteren, relaties versterken en persoonlijke effectiviteit verhogen begint met het herkennen van de communicatiestijlen van jezelf en de ander. Het online DISC instrument laat je alle communicatiestijlen zien die de manier van reageren van jou naar anderen laat zien en omgekeerd.

Samenwerken
Het is een belangrijke competentie om met elkaar bij te dragen aan het gezamenlijk resultaat door permanent met de ander af te stemmen. Je leert anderen actief te betrekken en op constructieve wijze door te vragen naar voorstellen en ideeën van anderen om daar op voort te bouwen.

Weerstand
Weerstandsgedrag kan voorkomen bij jouzelf, bij een collega, een leidinggevende of klant. Vaak heeft weerstand te maken met een verandering die onzekerheid met zich meebrengt. Of je nu weerstand voelt bij jezelf of bij de ander: als je het op tijd herkent, kun je bewust kiezen voor gedrag dat voor jou en jouw omgeving op de langere termijn effectiever is.

Empathie
Je leert hoe jij je kunt inleven in de ander zodat het vertrouwen naar elkaar toe groeit. Ook leer je gebruik te maken van de mogelijkheden die weerstand desondanks biedt. Oplossingsgericht communiceren wordt jouw kracht.

Probleem oplossend gesprek
Iedere dag spelen er lastige situaties en moeten er problemen worden verholpen. Veel van die problemen kunnen in een gesprek juist groter worden i.p.v. dat ze worden opgelost. Voor het oplossen van die problemen zijn vaardigheden nodig die je je in deze training eigen gaat maken.

Negatief versus positief
Negatieve communicatie behoort vanaf nu tot het verleden. Je bent je na deze training bewust van de rol van je non-verbale communicatie, het verschil tussen “ja maar” en “ja en”. Ook heb je de kracht ontdekt van het complimenteren.

Herhalingen
Om ervoor te zorgen dat de getrainde onderwerpen daadwerkelijk in de praktijk gebruikt worden, is regelmatig herhalen een noodzaak. In de periode na de training kan dit door de manager gedaan worden. Tijdens de vervolgtraining wordt door de trainer praktisch onderzocht of de getrainde onderwerpen uit de vorige training, daadwerkelijk in de praktijk zijn gebruikt.

Indien je geïnteresseerd bent stuur dan een email naar advies@CarreraC.nl
voor meer informatie of om je in te schrijven.
Je kunt je ook inschrijven via het contactformulier of 'Ik wil meer informatie'.