Blog

Zo kan het dus ook!

Vorige week moest ik met mijn bejaarde moeder van 90 naar het ziekenhuis. Omdat zij slecht ter been is ga ik met de wagen van mijn vrouw, want daarin kan mijn moeder gemakkelijker vanuit de rolstoel instappen.

Als ik bij het ziekenhuis aankom, opent een vriendelijke parkeerwachter de slagboom en geeft mij een parkeerkaartje. Ik wil...

Lees meer

Hoe maakt Nietzsche u succesvol in 2012?

Een directeur van een zorginstelling krijgt de tip van een zakenrelatie, om met een bijzondere trainer/coach te gaan praten om de samenwerking binnen de instelling te verbeteren. Welke ondernemer kijkt uit naar 2012? Toch moeten wij echt naar voren kijken, veranderen en innoveren om opnieuw succesvol te worden. Want succes maakt ons gelukkig en ‘gelukkig...

Lees meer

Accountants, fiscalisten, advocaten en medisch specialisten op één hoop?

 

Het was een prettig gesprek. Ik was in het Gooi en we spraken over het verhogen van de hospitality van de medewerkers in een zorginstelling: parkeerwachters, bewakers, restaurantmedewerkers, schoonmakers, etc. De facility-manager, waarmee ik sprak, had voorheen in het bedrijfsleven gewerkt en je kon aan hem merken dat hij nog altijd moest wennen aan de...

Lees meer

Cultuurverschillen in het gedrag van Accountants

 

Het gedrag van mensen is moeilijk te verklaren, laat staan volledig te voorspellen. Toch worden krampachtige pogingen gedaan om het gedrag van werknemers en professionals zo volledig mogelijk te begrijpen en te beheersen door middel van regels, procedures en andere richtlijnen. Dit proefschrift illustreert dat het gedrag van mensen niet simpelweg gestuurd en gecontroleerd kan...

Lees meer

Waarom toch dat verduivelde ego?

Toen Oranje uitgeschakeld werd tijdens het laatste EK, bleek al snel dat de individuele ego's van onze sterren de oorzaak was. Waarom meenden sommige spelers dat ze méér waren dan de rest. Was het een oneerlijke strijd voor Van Marwijk of waren zijn leidinggevende capaciteiten niet voldoende? Zou crisismanagement de oplossing zijn geweest: bijvoorbeeld één...

Lees meer

Poets weder poets

Een consultant heeft een klant waar hij af en toe zaken mee doet. De relatie is niet optimaal, want telkens vraagt de DGA, een van het meest dominante soort, ergens anders een second opinion. Telkens concludeert hij naderhand dat zijn eigen consultant een beter aanbod heeft. De consultant ervaart dit als een gebrek aan vertrouwen...

Lees meer