Wat de overeenkomst is tussen een mobiele telefoon, smartphone en LinkedIn…

De zomervakantie is alweer lang voorbij en inmiddels is de herfstvakantie aangebroken. Alles draait weer op volle toeren en iedereen is volop in beweging. De arbeidsmarkt draait ook op volle toeren.

Medewerkers uit het bankwezen kiezen voor het onderwijs, medewerkers uit de retail hebben ambities richting de zorg, werknemers met lange dienstverbanden kiezen voor zelfstandig ondernemerschap en interimmers gaan meer de ondernemerskant op. En zo zijn er meerdere voorbeelden van professionals die op weg zijn naar nieuwe kansen wat betreft werk en ondernemerschap.

Even terug naar de titel van deze blog. Toen de mobiele telefoon opkwam. Je weet wel, zo'n Kermit telefoon van KPN of die mooie blauwe of gele Ericsson (type GF 768). Daar had je geen behoefte aan. Althans dat dacht je toen. Jaren later vond Apple de smartphone uit en ook jij had geen behoefte aan deze slimme telefoon. De rest is geschiedenis.

En dat is precies hetzelfde als hoe velen nog steeds denken over LinkedIn. Ik heb toch een vaste baan. Ik doe sales al jaren op dezelfde manier. Ik heb een prima vaste klantenkring. Ik heb nog nooit zonder werk gezeten.

En hier zit nu net de crux. Nee, je hoeft nu niet te werken aan een prachtig profiel. Nee, je hoeft je technische vindbaarheid niet op orde te hebben. Maar zorg ervoor dat je aangehaakt bent, dat je connecties maakt, interessante bedrijven volgt en met personen waarmee je offline in verbinding staat ook online de connectie maakt.

Waarom dan toch? Omdat een interimmer zag dat zijn netwerk met pensioen ging. Omdat een fotograaf een grote klant verloor op prijs. Omdat een tekstschrijfster met een slecht profiel zichzelf en haar ambassadeurs niet voldoende hielp. Omdat jouw werkgever jullie toekomst anders ziet. Omdat jouw behoefte verandert.

Kortom, er komt een dag dat het van nut naar noodzaak gaat. Dat LinkedIn jou helpt op weg naar een nieuw doel in je carrière. Dan heb ook jij LinkedIn meer nodig dan je denkt!

Nog geen reacties.