Wat een salesteam van een peuterspeelzaal organisatie kan leren?

Net voor mijn vakantie was er een ‘filmavond’ voor ouders bij de peuterspeelzaal van mijn dochter. Er waren vanwege wetgeving methodieken veranderd, die zij aan ons wilden tonen. Zij hadden een aantal dagdelen gefilmd en wilden dat graag aan ons laten zien.

Wij wilden wel zien hoe onze dochter (3) daar haar dagen doorbrengt en wat daar gebeurt. Pure oprechte nieuwsgierigheid en leuk om naar te kijken. Echter wat zag ik tot mijn grote verbazing. Er wordt getraind. De hele dag door getraind. Spelenderwijs worden peuters aan het denken gezet en worden vragen gesteld waarop ze zelf het antwoord mogen geven. En door de kracht van de herhaling leren zij dan kleuren, het verschil tussen groter en kleiner, soorten fruit en groente etc. Niet doceren of onderwijzen maar spelenderwijs trainen.

En dat is nog niet alles. De peuterleiders worden on the job een aantal uur per week gecoacht door een coach. Dat werd door de peuterleidsters niet als controlerend ervaren maar als een manier om scherp te blijven in hun vak.

Toen ik samen met mijn collega Rob Lammers een aantal bezoeken aflegde bij prospects en klanten stelden we de vraag hoe vaak de leidinggevende van het salesteam (onze gesprekspartner) met zijn teamleden meeging naar een klant. Zij antwoorden: “Ik probeer het zo vaak mogelijk te doen”, “Niet genoeg, want te druk met andere zaken” en “Ze zijn zelf verantwoordelijk” waren de antwoorden. Kortom, te weinig. Te weinig om er samen beter van te worden, te weinig om scherp te blijven. Te weinig om het geleerde toe te blijven passen en te weten hoe de professional nog beter te kunnen faciliteren. Om zijn vak elke dag nog beter uit te voeren.

Salesmanager of teamleider van een salesteam, wellicht een idee om eens met een peuterleidster van mijn dochter te gaan praten?

Nog geen reacties.