3 dingen die Facebook aantrekkelijk maakt voor bedrijven

Of wij ook op Facebook zitten?! Gek zeg! Geen serieus bedrijf wil daar dood of zelfs levend gevonden worden. Toch? Wij hebben wel een bedrijfspagina, hoor. Voor de vorm. Maar, nee, wij doen onze zaken wel op LinkedIn.

Gemiste kans? Of hebben ze gelijk? Met de meest recente faux-pas van het bedrijf nog vers in het geheugen, hebben veel mensen en dus ook bedrijven het wel weer even gehad met Facebook. Velen trokken de stekker uit hun account en zochten hun heil elders. Het is niet aan mij om wie dan ook te overtuigen om te blijven of weg te gaan. Dat is een keuze die iedereen zelf kan maken. In dit artikel deel ik drie dingen die Facebook toch aantrekkelijk maken voor bedrijven, zodat je dit mee kunt nemen in je beoordeling van het platform.

Goed benutten van je bedrijfspagina kan je zomaar gratis een hoop fans en nieuwe klanten opleveren
Facebook is een sociaal platform. Eerder dit jaar is aangekondigd dat sociale content voorrang krijgt in het nieuwsoverzicht. Hier kun je, als bedrijf, je voordeel mee doen, door je fans een kijkje in de keuken van je bedrijf te geven. Wanneer je goede, pakkende content deelt over je bedrijf en de resultaten die jouw klanten hebben behaald met je dienst, dan word je ‘beloond’ met een goed organisch bereik in je doelgroep. Dit houdt in dat je posts vaker getoond worden in het nieuwsoverzicht van de mensen die je wilt bereiken.
Tip: Uitsluitend ‘zenden’ in promotionele posts heeft niet veel zin. Deel persoonlijke verhalen van je bedrijf, je klanten en jezelf.

Adverteren kan al voor een paar euro per dag
Hier komt de informatie waar men niet van gecharmeerd is: Facebook weet álles van zijn gebruikers. Voor een bedrijf is dit goud. Door heel gericht en gedetailleerd je doelgroep samen te stellen, kan je al voor een appel en een ei adverteren. Vooral voor kleine(re) bedrijven met een klein(er) marketingbudget is dit een uitkomst.
Tip: Het werkt echter niet wanneer je de ‘Promoot je bericht’ knop gebruikt. In de bedrijfsmanager kun je veel meer gedetailleerd te werk gaan. Bijvoorbeeld: ‘eigenaren van bedrijven met interesse in golf’ of ‘werkende vrouwen die net bevallen zijn van hun tweede kind’

Deze informatie is allemaal bekend bij Facebook. Veel mensen denken nu dat dit met naam en toenaam opgeslagen ergens ligt, maar dit is niet hoe het werkt. Alle gegevens worden anoniem verzameld. Bedenk dat de belastingdienst nog steeds méér van je weet dan Facebook.
Tip: Maak je doelgroep voor je advertentie zo specifiek mogelijk, tussen de 2500 – 5000 personen in je bereik. Dit drukt de kosten aanzienlijk en je bereikt de mensen die je echt wilt bereiken.

Gratis live video streamen op Facebook
Video wordt steeds belangrijker voor alle sociale platformen. Sinds 2015 heeft Facebook de mogelijkheid om live te gaan, zoals dat heet. Je kunt belangrijke updates, productdemo’s of trainingen direct streamen op je pagina of persoonlijk profiel. Deze video’s kun je later weer terugkijken, delen of promoten met een advertentie. Dit is heel populair bij gebruikers. De video’s worden vaak erg goed bekeken en krijgen veel reacties, wat leidt tot meer zichtbaarheid voor je fans en potentiële klanten.
Tip: Persoonlijke live updates werken het beste. Als je het aandurft om met je gezicht voor de camera te gaan en een persoonlijk, aan je bedrijf gerelateerd, verhaal vertelt (heb ik nog niet gedaan, ik geef het eerlijk toe) dan krijg je de meeste kijkers en reacties.

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om je te overtuigen iets te doen wat niet goed voelt. Ik hoop wel dat ik Facebook voor je bedrijf wat inzichtelijker heb gemaakt, zodat je makkelijker een keus maakt.

 

 

 

 

 

 

Nog geen reacties.