De 3 beste manieren om nieuwe collega’s te werven

Op dit moment waait er een storm van vacatures door het land. Langs de A2 ter hoogte van Brunssum staat zelfs een enorm reclamebord met daarop een vacature. Wie had dat 9 maanden geleden gedacht? Duidelijk is wel de enorme behoefte aan nieuwe medewerkers doordat de huidige medewerkers vertrekken of om de organisatie te laten groeien.

De tekorten worden zichtbaar en voelbaar. Tekort aan professionals in de zorg, onderwijs, techniek, ICT, sales- en accountmanagement. Er is zelfs al een tekort aan recruiters. Enerzijds prachtig, anderzijds een interessante ontwikkeling. Vergelijk het met de huizenmarkt in Nederland op het moment. Een makelaar in het westen van het land vertelde minder huizen te verkopen. Het probleem is niet om aan kopers van het huis te komen maar om aan verkopers van het huis te komen. Een tekort aan huizen, goede kandidaten (aanbod) en een enorme vraag. Werving & Selectie bureaus vertellen hetzelfde. Aan klanten geen gebrek, maar aan goede kandidaten.

Toch vallen een aantal zaken op. De reactieve manier van werven op dit moment en hoe een goede recruiter duidelijk wordt overschat. Boolean search? Nooit van gehoord! En dat ‘referral recruitment’ de meest succesvolle manier is om te werven. 25% van alle vacatures worden via de huidige medewerkers vervuld. Het is de succesvolste manier van werven met de minste kans op uitstroom, blijkt uit onderzoek. Daarnaast zijn professionals vacature-moe. Een detacheringsorganisatie vertelde dat kandidaten dat letterlijk vertellen. Zoveel aanbod van vacatures en dan zoeken ze ook nog met spoed. Dat is het probleem van de werkgever en niet die van de kandidaat!

Wat werkt wel? Stel jezelf in op de lange adem in plaats van het korte gehijg. En vergelijk het maar met als jij een huis koopt. Je fietst toch ook niet meer in de buurt rond waar je wil wonen om te kijken of er bordjes in de tuin staan? Wel als je helemaal vooraan wil staan. Dan stop je in die geliefde wijk briefjes in de bus met de vraag dat als het te koop komt ze aan jou denken. Maar waar start je zoektocht? Bij huizen met Funda. En als je dan slim bent, en dat ben je, dan begin je op Facebook met het volgen van alle makelaars zodat jij als allereerste dat huis ziet. De sneak previews. En als je dan een huis op Funda/Facebook hebt gevonden dan heb je je er al zoveel in verdiept dat je uiteraard live gaat checken dat wat online je beeldvorming is offline ook nog klopt. De verkopende partij laat zien wat het huis je te bieden heeft en welke voordelen het allemaal niet heeft.

En zo werkt het bij het werven van nieuwe medewerkers ook:

  1. Laat zien wat je te bieden hebt als werkgever. Bied je werkzekerheid? Of bied je veel ontwikkelingsmogelijkheden? Krijgen zij veel gemak of ben je een sympathieke partij? Een goed en helder voorbeeld is Coolblue. Schelen ze nu echt zoveel ten opzichte van concurrenten of laten ze meer zien wat zij bieden en waar het verschil in zit als je voor hen komt werken? Laten zien wat je te bieden hebt is wat je als werkgever biedt en ‘what’s in it for me’ in plaats van het posten van een vacature met wat de eisen zijn en wat je zoekt. Jij als werkgever laat zien waarom jij een gave partner voor de professional bent. Tijdens je date voor een nieuwe partner zeg je toch ook niet dat je met spoed op zoek bent naar een nieuwe partner.
  1. Werf proactief! Maak contact met personen waarmee je graag in verbinding wil staan. Waarom? Zodat je makkelijker middels je content laat zien waarom jij als werkgever een interessante partij bent.
  1. Laat collega’s online uitdragen waarom de organisatie een mooie partij is om voor te werken en wat maakt dat het interessant is om hier bij te horen.

Ga hiermee aan de slag en je zult merken dat je ‘werken bij’-site meer bezoekers krijgt, je een ander gesprek aan tafel krijgt en jij de juiste professional krijgt, simpelweg omdat hij of zij al veel beter weet wat jouw organisatie te bieden heeft!

Nog geen reacties.