Blog your first customer via LinkedIn

bgTja, dat is zeker mogelijk. En ik hoor je denken: Ik moet al zoveel en dat kost ook weer veel tijd. Echter is dat de vraag. Op een niet verkopende wijze potentiële nieuwe klanten jouw expertise laten blijken. Ja, zeg je dan, maar het kost nog steeds veel tijd. Het is simpelweg de nieuwe manier van acquireren. Aan de hand van wat data laat ik zien hoe groot je bereik is en of jij dat als ondernemer met minder tijd voor elkaar krijgt.

Als voorbeeld mijn laatste blog 'de mythe van de kopregel' die op 5 december is gepost op LinkedIn. In ruim een maand tijd hebben 2540 personen dit gelezen. 215 likes, 14 commentaren, 36 keer gedeeld. En dat leverde 149% paginaviews meer op, alleen al die week 2540 man. Dat is ongeveer één van de korte zijdes van het Willem II stadion waar ik weleens vertoef. Landelijk hebben 2540 personen dit artikel voorbij zien komen. Sterker nog, de lezers komen met name uit de tweedelijns contacten. Dus je eerstegraads connectie deelt het voor je en hun connecties lezen de blog. Als ze me niet kennen kunnen ze nooit iets bij mij hebben afgenomen. Dus een vorm van acquireren waarin in nog geen maand tijd een groot aantal personen je naam zien/lezen/horen en ze weten wat je voor hen kan betekenen.

Hoeveel personen hebben je leaflet of brochure de afgelopen maand gelezen die bij jou op de plank ligt? Wat heeft het opgeleverd? Diverse personen hebben mij benaderd. Om eens nader kennis te maken, om ze te helpen met het goed inrichten van hun LinkedIn profiel en om in een persoonlijk gesprek te sparren over hoe zij zaken kunnen aanpakken en wat ik voor hen hierin kan betekenen. Net als velen zag ik er ook tegenop om te gaan bloggen. Echter alle begin is moeilijk en het wordt, zeker als het resultaat oplevert, steeds leuker.

Een aantal zaken om tot een goede blog te komen:
1. Doelgroep bepalen, wie wil je bereiken en wie wil je aanspreken?
2. Maak het niet te lang, op lange teksten haakt je lezer af. Maak er dan een vervolgblog van. Dan heb je je tweede blogtekst al te pakken en dus meer content gecreëerd.
3. Maak lijstjes zoals deze. Lezers, en jij dus waarschijnlijk ook, vinden het prettig om bulletwise te zien waar je op moet letten.
4. Maak het persoonlijk en geen droge stof.
5. Niet verkopen, niet verkopen, niet verkopen! Geen trainingen van jezelf aanprijzen, geen producten aanprijzen, gewoon je expertise laten zien.

Je kunt er heel lang over nadenken toch is 'doen' het nieuwe denken. Probeer het maar eens, denk er niet teveel over na, laat het redigeren desnoods doen door een tekstschrijver. De investering is niet groot en de effecten maken dat jij hierin als expert gezien gaat worden. Je laat je toegevoegde waarde zien en wekt vertrouwen. Veel plezier met het schrijven en posten ervan en ik deel jouw blog graag voor je. Ik wens je nog veel meer dan 2540 lezers toe.

1 Reactie

  1. Elton, toen jij aan mij in 2015 vertelde waarom ik niets met LInkedIn deed klopte dat helemaal: 1. kostte te veel tijd en 2. het leverde niets op. Dat jij daarna – met slechts 2 workshops – in slechts één maand zorgde voor een toename van méér dan 400% aan kijkers op mijn profiel, er zestien afspraken werden gemaakt en 2 concrete opdrachten vielen overtuigde mij helemaal. Bedankt daarvoor.