’Ik proef niet de wil om te veranderen’

chngAccountants pakken verdienmodel niet aan

Het gedrag en cultuur bij accountants moeten veranderen, maar dat mag niet ten koste van de verdiensten gaan. Dat bleek op de jaarlijkse accountantsdag in Amsterdam. Duidelijke antwoorden op de problemen met de heilige huisjes in de sector werden niet geventileerd.

Het was veelzeggend dat voorzitter Pieter Jongstra van de Nederlandse Beroepsorganisatie voor Accountants (NBA) bleef hangen in woorden als ’complex’ en ’we zullen het gesprek aan gaan’. Concreter werd hij niet over de plannen en voornemens naar aanleiding van de publicatie van de Monitoring Commissie Accountancy (MCA).

Deze commissie kwam een paar weken geleden met een snoeihard rapport waarin een aantal structurele problemen van de controleurs werden benoemd, die ’hete aardappelen’ worden genoemd.

Woensdag bleek dat het NBA wel het voortouw wil nemen op het gebied van fraude, de kwaliteit van de controle en de balans tussen de klant en het het publiek belang, maar als het gaat over het verdienmodel van accountantskantoren, dan wil de NBA alleen bijdragen aan ’het gesprek’.

Het verdienmodel bij accountantskantoren is enerzijds een probleem omdat accountants betaald worden door hun opdrachtgever. Daardoor wordt de onafhankelijkheid soms in twijfel getrokken. Anderzijds zijn accountants gaan adviseren bij hun klanten, waardoor het publieke belang op de achtergrond is geraakt. Hierop ingrijpen raakt de verdiensten van de accountants, iets waar men niet op zit te wachten.

Registeraccountant én voorzitter van pensioenuitvoerder APG Gerard van Olphen heeft er een hard hoofd in. Hij vond de bijeenkomst te vrijblijvend. „Ik proef hier niet de fundamentele wil om te veranderen”, zei hij bij de accountantsdag.

Voorzitter Jongstra van de NBA denkt dat de accountants in staat zijn een omslag te maken. Een hele generatie accountants is echter gevormd in commercieel denken.

Volgens Jongstra kunnen zij ander gedrag aanleren. „Twee jaar geleden zijn we met een uitgebreid verbeterplan van start gegaan, maar voor zo’n fundamentele verandering zullen we als sector zeker een paar jaar nodig hebben.”

Dat er nog werk aan de winkel is bleek bij een steekproef onder de aanwezige accountants. De grootste groep, 38%, stelt de klant, dus het bedrijf in kwestie centraal, 27% de gebruiker van de jaarrekening en 33% het publiek. Dat lijkt logisch, omdat de klant ook de rekening betaalt van de accountant.

„Het publiek is niet abstract voor ons”, zegt Jongstra in een reactie. „We spreken ze bij de aandeelhoudersvergaderingen, we hebben contact met toezichthouders.” Volgens sommige aanwezigen zijn de problemen van accountants niet zo complex. Gewoon onpartijdig, onafhankelijk en deskundig werk verrichten, dan is er weinig aan de hand.

Professor Hans Gortemaker van de Erasmus Universiteit pleitte voor het gebruik van het gezond verstand. „En niet alleen de focus op de cijfertjes, maar breder in het bedrijf dat gecontroleerd wordt. Denk aan Maserati’s bij woningcorporaties. Dan moet er een lichtje gaan branden.”

Bron: De Telegraaf, 24 november 2016, door Yteke de Jong

 

Nog geen reacties.