Klantvriendelijk of klantgericht

cartreeDe laatste dagen van het jaar komen dichterbij. Tussen alle dagelijkse drukte door word je er telkens aan herinnerd. Kerstbomen, straatversiering, bedrijven die in kerststemming zijn en noem maar op. Ook thuis staat de kerstboom al weer, opgetuigd en wel.

Ook dit jaar mocht ik weer op pad voor een echte kerstboom. Gelukkig verkooppunten genoeg in de regio, dus een lange rit bleef me bespaard. Het is zaterdagochtend wanneer ik met de auto de straat uitrijd en eigenlijk al precies weet waar ik naar toe ga. Juist, daar waar ik vorig jaar goed en vriendelijk geholpen ben en een boom heb gekocht die aan onze wensen voldeed. Mooi dat ik ook dit jaar weer vlot slaagde en tevreden huiswaarts keerde.

Wat is er met mij gebeurd, waarom rijd ik toch bijna blindelings naar onze lokale boomkweker. Als ik de antwoorden erbij zoek, dan kan ik kort zijn:

  • Ik word er elk jaar weer vriendelijk en plezierig geholpen
  • Ze denken met me mee en adviseren me oprecht

De boomkweker, zowel medewerkers als eigenaar hebben het goed begrepen. Klantvriendelijk en klantgericht handelen. Twee verschillende zaken die je beide als bedrijf nodig hebt en waar eenieder zich van bewust is en er naar handelt. Bedrijven met een hoge klanttevredenheid hebben telkens weer maximale aandacht voor klantgerichtheid.

Bedrijven die alle aandacht bij klantvriendelijkheid leggen hebben juist een lage klanttevredenheid. Indien ik bij de boomkweker heel vriendelijk was geholpen, maar niet klantgericht, dan ging ik wellicht onverrichter zake huiswaarts. Een bezoek volgend jaar, wellicht zat dat er dan zelfs niet meer in.

In de praktijk zie ik dat bedrijven druk zijn met klantvriendelijkheid. Dat is zeker niet fout, maar jammer toch dat regelmatig juist die klantgerichtheid wordt vergeten. Klantgericht, dat betekent écht weten wat er speelt, écht weten wat hem of haar beweegt. Daarvoor moet je in gesprek met de klant, écht communiceren. Krijg de behoefte en verwachting van de klant scherp, dat is beslist een voorwaarde voor succes.

Hoe je dat doet? Er professioneel mee aan de slag gaan en toepassen in de praktijk. Succes gegarandeerd!

In februari ga ik weer van start met de nieuwste training ‘Commercieel excelleren in 2017’ en komt bovenstaande zeker aan bod. Ben jij geïnteresseerd of wil je weten wat ik voor jou of je organisatie kan betekenen?  Contact me gerust: J.Rouweler@CarreraC.nl

Jan Rouweler

 

 

Nog geen reacties.