Waar zit die knop om dat gepieker te stoppen?

piekerenEen reorganisatie, die nieuwe baas die het allemaal anders wil, tegenvallende cijfers, vervelende mailtjes van collega’s. Er zijn genoeg onderwerpen om over te piekeren.

“Ja, ik ben nu eenmaal heel erg betrokken” of “Ja zo zit ik nu eenmaal in elkaar” zijn uitspraken die ik weleens hoor als het om piekeren gaat. Overmatig piekeren leidt tot negatieve emoties en kosten daarom veel energie. Ook kan het leiden tot mentale en lichamelijke klachten.

Piekeren of malen, is niet hetzelfde als nadenken. Bij piekeren herhalen dezelfde (negatieve) gedachten zich steeds. Je zit in een cirkeltje, waarbij je de controle over je gedachten verliest. Die gedachten maken vaak dat je je somber, angstig of onzeker gaat voelen. De één piekert meer dan de ander.

Mensen met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel of mensen die van nature perfectionistisch zijn hebben vaak aanleg voor piekeren. Het mooie is dat je er iets aan kunt doen.

Bewustwording
Het begint met bewustwording. Ben je je ervan bewust dat je veel piekert of veel negatieve gedachtes hebt? Ben je je ervan bewust dat je vandaag nog de keuze kunt maken iets aan deze gewoonte doen?

Neem beslissingen en voer ze uit
Ga je gedachten eens kritisch onderzoeken. Zijn ze waar? Hoe kun je dat zo zeker weten? Als het waar is: hoe bereid je je voor op wat er komen gaat? Wat kun je binnen je invloedssfeer doen? Welke acties dragen dan bij aan de oplossing en wanneer ga je ze uitvoeren?

Actief werken aan zaken die je zelf kunt verbeteren geeft rust. Vink af wat je vandaag gedaan hebt en schrijf op wat je morgen gaat doen.

Wees je ook bewust van blokkades of je belemmerende gedachten. Schrijf op wat die gedachten zijn. Zij bepalen uiteindelijk hoe je je voelt. Negatieve gedachten leiden tot negatieve emoties en die leiden vaak weer tot negatief gedrag.

Deel je gedachten met familie en vrienden
Alleen al uitspreken wat je bezig houdt maakt dat je je anders voelt. Ervaar je hardnekkig piekergedrag? Laat je dan helpen door een coach die hiermee ervaring heeft.

Zorg voor ontspanning
Het lijkt tegenstrijdig: voer acties uit en zorg voor rust. Het vereist een bepaalde discipline om voor ontspanning te zorgen. Toch maakt het lezen van een leuk boek, een avond sporten het verschil als het gaat om hoe je je voelt. Een probleem is na een actief avondje squashen nog steeds hetzelfde probleem, maar het heeft een totaal andere lading gekregen. Dat leidt tot een betere nachtrust en dat geeft de volgende dag meer inspiratie en energie om het probleem op een ontspannen manier op te lossen.

 

Nog geen reacties.