De toegevoegde waarde van de 50+er

Afgelopen periode is er veel aandacht voor de 50+ werkzoekenden geweest. Een goede zaak uiteraard. John de Wolf die als boegbeeld wordt ingezet. In Amsterdam zijn ze er iets minder blij mee maar volgens mij zou het liefst geen enkele 50+er hiervan afhankelijk willen zijn. Geloof wel in een boegbeeld en het is goed om hier aandacht voor te vragen.

Asscher vertelde dat er nog steeds vooroordelen over de oudere werknemer zijn die niet kloppen. Deze vond ik wat oubollig overkomen en zelfs deels achterhaald: ze zouden duurder zijn en vaker ziek.

Allereerst een tip aan de werkgevers: laat OMA thuis. Dat betekent dus geen overtuigingen, meningen en aannames doen omtrent deze doelgroep. Zelf ondervinden of het daadwerkelijk zo is hoe jij erover denkt. Wat denkt een werkgever als hij zelf 56 jaar is? En denkt u daadwerkelijk dat het voor een directeur van 70 uitmaakt hoe oud de persoon is die voor hem de dienstverlening kan uitvoeren? Maakt het voor u uit een sales training te krijgen van iemand van 64 jaar? Het antwoord op beide vragen is 'nee' en ik denk dus dat leeftijd een iets te makkelijk argument of vooroordeel is om iemand niet aan te nemen voor een klus.

Echter ook de oudere werknemer mag de NIVEA (niet invullen voor een ander) in de kast laten. De oudere werknemer kan namelijk veel meer invloed uitoefenen dan hij zelf denkt. Veel oudere werknemers denken dat een grote organisatie baanzekerheid biedt. Echter dit is voorbij. Het gaat meer om werkzekerheid. Tevens zijn grotere organisaties meer aan het krimpen dan aan het groeien.

Zoek het daarom meer in het klein of middelgroot mkb. Dit soort vaak innovatieve bedrijven zijn groeiende, hebben regelmatig vacatures en dus hebben ze jullie nodig. Ze zoeken procesgerichte personen die loyaal zijn, waar je van op aan kunt en waar ze op kunnen bouwen. Zodat zij kunnen ondernemen, verder kunnen bouwen en ontzorgd zijn. Ze weten dat zaken goed geregeld worden en anderen bij de hand worden genomen.

Het enige wat jij, en ook alle andere werknemers, moet laten zien is welke toegevoegde waarde jij levert! Dat is niet wat je allemaal kan maar wat je met dat allemaal kunnen voor een organisatie betekent. Solliciteren is marketing en sales, altijd geweest. Laat dus zien wat jij juist door je leeftijd waard bent en welke toegevoegde waarde jij levert aan een organisatie. Stop met overtuigen en geef de werkgever inzichten. Help jezelf door te achterhalen waarom hij op zoek is naar een nieuwe medewerker en welke problemen hij op dit moment heeft en daarom die vacature open heeft gesteld. Help de werkgever met het oplossen van zijn zorgen en problemen, dus waarom ze juist jou hiervoor kunnen gebruiken.

Denk vanuit de werkgever en niet vanuit jezelf. Dan staat straks alleen nog John de Wolf buitenspel...

Nog geen reacties.