Pokémon, offline en online 2.0

PgoWat een nieuws omtrent Pokémon Go de afgelopen weken. Tijdens het inpakken van mijn vakantiespullen in de avond zie ik jongeren met de telefoon in de hand zoeken naar Pokémons. Om half zeven in de ochtend komen jonge gasten na het stappen langslopen om er toch nog een te vangen voor 't slapengaan. Ik heb bewondering voor de rage en dus de makers (Nintendo) van deze app. En geloof ik hierin? Jazeker. En ik niet alleen, de beleggers ook. Het aandeel steeg met 50% procent de afgelopen weken. Wat zou de missie van Nintendo zijn geweest? Hoe krijgen we de jeugd weer buiten spelend? Hoe verbinden we online en offline nog intenser met elkaar?

Een aantal zaken maakt deze rage voor mij geheel duidelijk. Allereerst krijg je de jongere generaties alleen nog middels hun technologisch apparaatje in beweging. Verbinding leggen met de offline wereld middels hun digitale wereld. Daarnaast zie je ook dat zij de wereld totaal anders bekijken. Via hun telefoon dus. Ze ontmoeten hierdoor buiten weer andere personen waarmee ze makkelijker in contact komen.

Het zijn de jongeren vanaf 12 jaar tot en met ruim in de twintig. En met name de twintigers kunnen voor jou en mij interessant zijn. Wat als je deels van hen afhankelijk bent bij het vinden van een nieuwe job? Of dat zij voor de inkoop zorgen van een grote organisatie waarvan jij weet dat zij behoefte hebben aan jouw dienstverlening of product? Dan kun je hen het beste bereiken middels een online platform. Verbinding leggen of in ieder geval starten met beïnvloeden. Je kunt er van alles van vinden en dat mag uiteraard ook, maar zorg ervoor dat je aansluiting houdt met hen. Ze shoppen, maken nieuwe en onderhouden hun relaties, solliciteren en leven hun leven online.

Kortom, omarm het deels als je hen nodig hebt en je hen wil bereiken. Ik geloof nog steeds in het offline houden van een goed gesprek, echter bij het zorgen voor meer verbinding heeft de online wereld nog meer diepgang gekregen in onze maatschappij.

En hiermee zie je tegelijkertijd dat niet de vraag is óf je als ondernemer, professional iets met social media moet doen maar vooral wát je ermee moet doen.

Nog geen reacties.