Autoverkoop stijgt, niveau verkopers daalt

Werk aan de winkel (showroom)!

autoverk0308Vorige week zijn mijn vrouw en ik bij vier autodealers binnengelopen op zoek naar een vervangende auto. De gretigheid van de verkopers straalde ervan af (dus niet!). Wij moesten ze zelf uit hun 'aquarium' achter hun computer wegtrekken of wij werden pas na veel aandachttrekkerij te woord gestaan.

Voorstellen hoort er tegenwoordig blijkbaar niet meer bij en vragen stellen aan de klant helemaal niet meer. Hoe weet een verkoper op welke behoefte hij het beste in kan spelen en waar wij als geïnteresseerde kopers gevoelig voor zijn? Het was een stortvloed van technische broddelpraat die langs ons heen ging zonder op ons afgestemde voordelen. Nergens werd er iets te drinken aangeboden en we moesten zelf bedenken welke papieren informatie we mee wilden nemen. Bij één van de vier dealers kregen we het visitekaartje mee van de verkoper, bij geen van de dealers werd er naar onze naw gegevens gevraagd: dus... geen actieve opvolging mogelijk.

Zal het echt zoveel beter lopen met de autoverkoop of leren de verkopers niet meer wat behoeftebepalend verkopen is met een hoge mate van klantgerichtheid? Ik kan me de tijd nog herinneren dat ik de verkopers van een grote dealerorganisatie in Nederland mocht trainen. Mijn 'handen jeuken' weer...!! Inmiddels heeft onze huidige auto door een kleine ingreep er een paar maanden bij gekregen. Dus op termijn weer een rondje autodealers.

Nog geen reacties.