Wij van WC-eend adviseren WC-eend

wsndEen slager die zijn eigen vlees keurt? Daar heb je natuurlijk geen vertrouwen in! Zo heeft het ook weinig zin om jezelf op sociale media uitbundig aan te prijzen. Of het moet natuurlijk met een vette knipoog gebeuren zoals in de klassieke commercial: ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’. Gemiddeld genomen vindt echter niemand het interessant als jij uitgebreid vertelt hoe goed jij jezelf wel niet vindt. ‘Vertrouwde kwaliteit en betaalbaar maatwerk’, roept iedereen tenslotte al. Het zijn loze woorden zonder marketingimpact geworden.

Beter en geloofwaardiger zijn referenties van klanten die op sociale media persoonlijk vertellen hoe blij ze met jouw dienst of product zijn. Oprechte complimenten van opdrachtgevers zoals ‘het was een fijne leerzame workshop’ op bijvoorbeeld LinkedIn hebben wél de gewenste impact. Dit soort topreferenties geven niet alleen een goed gevoel, maar zijn in het openbaar zakelijk gezien zelfs goud waard. Mogelijke klanten krijgen door dergelijke positieve reacties vertrouwen in jouw business en bestaande klanten zien in die feedback de bevestiging dat ze de goede keuze hebben gemaakt. Grote websites als booking.com en bol.com begrijpen allang het belang van recensies en klantbeoordelingen.

Voor een aantal ondernemers is het verkrijgen van referenties echter nog steeds een ondergeschoven kindje. Dat is jammer, want oprechte complimenten op bijvoorbeeld LinkedIn of je website, werken veel beter dan het plaatsen van logo’s van je klanten. Een enthousiaste reactie van een deelnemer aan een training is prachtig en positieve feedback van een directeur zelfs onbetaalbaar. Durf daarom gewoon te vragen om een berichtje op je LinkedIn pagina, als je van een klant positieve feedback krijgt. Natuurlijk moeten ze daar even de tijd en de woorden voor vinden, maar in het algemeen doen ze dat graag als ze tevreden zijn over jouw prestaties.

Nog geen reacties.