Het koninkrijk van de Angsthaan

Uw bedrijf draait fantastisch. Strakblauwe lucht en geen wolkje te bekennen. Toch voelt u intuïtief aan dat die situatie niet altijd zo door blijft gaan. Dus denkt u na over verandering: nieuwe producten, nieuwe diensten en/of wijzigen van processen. In de afgelopen jaren heeft u al vaker nieuwe ideeën gelanceerd. Helaas zijn die (volledig) gestrand. U kreeg de ‘handen er simpelweg niet voor op elkaar’.

In elke organisatie werken Angsthanen. Medewerkers (meestal managers en soms ook operationeel) die hanengedrag (dominant gedrag) vertonen zodra iemand op hun gebied komt. Ze worden gedreven door angst. Angst voor verandering maar altijd ingegeven door de angst om iets te verliezen. Dat kan positieverlies zijn maar ook gezichtsverlies, ego verlies en/of baanverlies.

In de kern zijn Angsthanen competitief en halen ze hun eigenwaarde uit de bevestiging van hun omgeving. ...Ben ik wel goed genoeg… is de vraag die ze steeds bezighoudt.

De strategie van de Angsthaan is vrijwel steeds dezelfde: o.a.

  • maakt mensen in de omgeving die hem of haar kunnen bedreigen, direct onschadelijk. Dat kan door die persoon zwart te maken, openlijk en heimelijk
  • stelt de veranderurgentie ter discussie
  • beschadigt de ‘bedreigers’ publiekelijk
  • houdt anderen verantwoordelijk en legt alle kritiek en verantwoordelijkheid buiten zichzelf
  • is voorwaardelijk (eerst jij dit regelen pas dan ga ik iets doen)

Het effect is dat er een hoop stof opwaait, het hele kippenhok in rep en roer is en u met alles bezig bent wat niet de bedoeling is van de voorgestelde (koers)wijziging.

De coaches van Carrera C® hebben een ruime ervaring op dit gebied. Wij weten dat pappen en nathouden geen optie is maar dat bespreekbaar maken de weg is naar de oplossing. Wilt u hierover vrijblijvend met ons van gedachten wisselen? Neem contact met ons op.

 

Nog geen reacties.