Waarom technische vindbaarheid op LinkedIn zo belangrijk is?
In de trainingen ‘Social selling via LinkedIn’ stel ik vaak de vraag: Op welke keywords wil jij gevonden worden? En wat blijkt? In bijna alle gevallen wordt die persoon niet gevonden. Een accountmanager vroeg me of ik hem wilde zoeken op de woorden die hij zelf uitkoos: accountmanager, telecom en ICT, in de regio Rotterdam. Hij was niet zichtbaar op de woorden die door hemzelf waren gekozen. Hoe kan hij nu niet gevonden worden? Dit ligt zeker niet aan het systeem, maar aan de gebruiker. En de persoon in kwestie was niet de gebruiker van de advanced/geavanceerd button. Het is de markt die bepaalt!
Sluit de beleving van de persoon, die gevonden wil worden met bepaalde woorden, aan op hoe de markt hem zoekt? Nee dus en dat tot grote frustratie van de accountmanager telecom. Zo ook de salesmanager voor bioscoopreclame. Zij wilde graag gevonden op reclame en bioscoop. Middels de methode van ‘boolean search’ werd niet zij maar haar concurrent gevonden!
Zorg ervoor dat je jezelf eens controleert middels een ander account op LinkedIn, als je jezelf wil toetsen of je gevonden wordt op de manier waarop de markt dat bepaalt. Want zeg nu zelf? Vindt de markt jou als accountmanager of als account manager? Of zoekt iemand op bioscoopreclame of op bioscoop en reclame? Het maakt hét verschil of je zichtbaar bent of niet!