Uhm, social selling middels LinkedIn?

Op dit moment lijkt het wel of iedereen bezig is om te bepalen wat ze willen doen met LinkedIn. Veel gehoord is dat bedrijven er dit jaar echt iets mee willen doen. Tja, het nut en de noodzaak liggen dicht bij elkaar. Voor mij heeft het nut zich allang bewezen. De klant die ik afgelopen week aan de lijn had n.a.v. contact middels Linkedin vroeg me: “Wat is social selling dan?”
“Dat ik je nu aan de lijn heb omdat we beiden iemand kennen die we vertrouwen, je me dus de kans geeft om mijn verhaal te doen en jij me vraagt om een offerte toe te sturen. Had je me ook te woord gestaan als ik koud had gebeld?” Het antwoord laat zich raden.

Warm, warm, warm
In onze samenleving en economie is social media niet meer weg te denken. Linkedin is met 5,4 miljoen leden, alleen al in ons land, een zeer waardevol bestand van mensen en bedrijven. Je ziet snel via welke route je bij een bedrijf aan tafel kunt komen. In dat licht bezien moet je jezelf afvragen of koude acquisitie nog wel van deze tijd is. We communiceren met zijn allen veel via mail, Whatsapp en sms. Willen de klanten nog wel een cold calling ontvangen? De aankomende generatie doet alles via social media en digitale communicatiemiddelen. Zij vinden bellen en gebeld worden maar lastig en vervelend. En zeker niet handig.

Los van die ontwikkeling is warme acquisitie altijd makkelijker dan koude acquisitie, je kent elkaar al wat langer en je weet precies waar de behoefte ligt. Er is een vertrouwensband en een gunfactor. Deals worden relatief snel gesloten en de opvolging en samenwerking verloopt vaak soepeler. Je kent elkaar tenslotte al langer dan vandaag.

Daarbij is luisteren en reageren op suggesties van klanten belangrijker geworden dan het pushen van je dienstverlening of product. Het is belangrijk te investeren in relaties, ruim vóórdat je ze nodig hebt.

Nog geen reacties.