Medewerkers zijn NIET het kostbaarste kapitaal in een organisatie

Zijn medewerkers het kostbaarste kapitaal van een organisatie? Dat valt wel mee, want bij veel leidinggevenden merk ik daar niet zoveel van. Iedere leidinggevende zou als hoofdtaak moeten hebben ervoor te zorgen dat zijn medewerkers hun werk goed kunnen doen. Maar wat blijkt, veel leidinggevenden zijn meewerkende voormannen die schijnbaar als ‘bijtaak’ hebben: leidinggeven. Ze worden óf overstelpt met administratieve handelingen voor de directie óf ze zoeken zelf wel bezigheden die hen voor hun beeldscherm houden. Als ze maar vooral niet met hun medewerkers bezig hoeven te zijn. Eén situatie uitgezonderd: als het fout gaat! Dan zijn ze er ineens als de kippen bij om het zaakje eens goed te corrigeren.

Excuseer mijn cynisme, maar bovenstaande is wat ik regelmatig tegenkom bij organisaties. Zeer waarschijnlijk reageren veel leidinggevenden dat ze dit niet herkennen bij henzelf. En is dat daadwerkelijk zo, dan chapeau! Wat velen niet weten is dat wanneer medewerkers iets zouden mogen veranderen, op de eerste plaats staat: een andere stijl van leidinggeven door hun directe leidinggevende. Een ander onbekend gegeven is dat 65% van de medewerkers een andere baan zoekt omdat ze het niet naar hun zin hebben op het werk!

De afgelopen decennia hebben we te maken gekregen met een kenniseconomie en globalisering. Veel bedrijven weten dat ze moeten investeren in talenten op hoog niveau en talentmanagement heeft zijn intrede gedaan. Talentvolle medewerkers worden hoe langer hoe schaarser en reeds in 1997 berichtte onderzoeksbureau McKinsey dat dit in 2020 leidt tot de ‘War for talent’.

Als een organisatie nu alle moeite heeft gedaan om die talenten binnen te krijgen, moet zij er ook voor zorgen dat die leidinggevenden ook daadwerkelijk leiding gaan én kunnen geven. Keuzes moeten gemaakt worden om te bepalen welke stijlen de leidinggevenden moeten hanteren en hoe zij medewerkers het best kunnen motiveren. Er dient gekeken te worden of de coachend leider in huis is die de medewerkers nodig hebben.

Rob Lammers

 

r.lammers@carrerac.nl
3 comments
  1. In de Roos, Rob!

    Directies van NL ondernemingen, wakker worden! Put your money where your mouth is ….

    Robbert

  2. Beste Rob,

    Je slaat de spijker op zijn kop!!
    Helaas is het maar al te waar..

    Groet Sjoerd

  3. Beste Rob,

    Ik herken volledig de geschetste structuur. Wat in deze onvoorstelbaar is dat er tekenen zijn van een neerwaartse spiraal. De macht van een ondernemer komt weer helemaal centraal te staan (buiten een paar OR). Iedereen mag zeggen wat hij denkt en wil doen, maar dat wat de baas wil wordt gedaan. Of dit nu goed voor de onderneming en zijn klanten is of niet. Het begin van het einde?

    gr. John

Comments are closed.