Social Selling

Social selling is een methode om via social media inhoudelijk contact te leggen en te onderhouden, en vervolgens via deze weg opdrachten te verwerven. Met inhoudelijk bedoelen we geen verhaal over eigen producten, maar juist relevante reacties, antwoorden en tips voor problemen, vragen of opmerkingen die online worden gedeeld.

In de sales draait het erom dat je de prospect, zowel bij B2C als B2B, al zo vroeg mogelijk in het oriëntatieproces in de richting van een bepaalde partij stuurt. In de huidige maatschappij spelen social media daarbij een belangrijke rol. Social selling is dan ook dé manier van verkopen in de 21e eeuw.

Social selling maakt gebruik van de diverse social-mediaplatformen om meer verkoop te realiseren: de verkopende partij speelt in op informatie die (potentiële) klanten delen via social media en verspreidt nuttige content om de aandacht van suspects, prospects en klanten te trekken. Zo bouw je een groter en steviger netwerk dat een hogere omzet genereert.

In lijn met de ontwikkelingen op het gebied van social media is ook de rol van de verkopers de afgelopen jaren sterk veranderd. Verkopers hebben tegenwoordig veel meer een adviserende rol en vinden klanten op een heel andere manier om hen daarna te binden en te ‘scoren’.

Door eigen content van hoge kwaliteit online te plaatsen of door materiaal van (potentiële) klanten te delen, creëren zowel commerciële als niet-commerciële medewerkers geloofwaardigheid en een sterke ‘personal brand’. Vooral dat laatste maakt social selling ook zo belangrijk voor professionals met een zeer specifiek vakgebied, zoals service, R&D, marketing en management.

Wilt u meer weten over social selling?
Volg dan onze workshop:
LinkedIn als marketing/promotie/sales tool

of onze trainingen:
Lauwe Acquisitie via LinkedIn

Opdrachten verkrijgen via LinkedIn voor de Zelfstandige & Salesprofessional