Haal die banaan uit je oor, Ernie!!…Wat?!

Wat je had kunnen leren van Sesamstraat...

"Je moet wat harder praten, Bert. Ik hoor je niet zo goed, Bert, want ik heb een banaan in mijn oor". Als kind lag ik in een deuk om dit stukje van Bert en Ernie uit Sesamstraat. Nu stiekem nog een beetje, wat meer iets zegt over het niveau van mijn humor. Maar eigenlijk, als je het in de context van communicatie plaatst, is het om te janken. Want wie kent er niet één of zelfs meerdere mensen die lijden aan chronische BIOS (Banaan In Oor Syndroom)? En hoe frustrerend is dat?

Nog vervelender wordt het, wanneer je op de werkvloer tegen leidinggevenden met BIOS aanloopt. Zo vervelend, dat uit onderzoek is gebleken dat 65% van werknemers die thuis zijn met een burn-out, zegt dat dit is veroorzaakt door leidinggevenden die niet luisteren. Hebben we dan vroeger niks geleerd van Sesamstraat?

Gehoord willen worden, het is een basisbehoefte die ieder mens heeft. Het is een blijk van respect en erkenning dat je ertoe doet, dat je er mag zijn. Gehoord worden is niet dat iemand alleen maar hoort wat je zegt, en daar vervolgens over heen tettert met een eigen mening, maar dat iemand werkelijk de woorden en hun betekenis op zich in laat werken. Dat iemand je begrijpt of in ieder geval z’n best doet om je te begrijpen. Wanneer mensen zich niet gehoord voelen, dan ontstaat er onvrede. Men heeft het gevoel dat zijn bijdrage aan de organisatie niet op waarde wordt geschat. En dat is ook zo. Wanneer leidinggevenden niet luisteren naar hun medewerkers, stellen zij zich respectloos op. Zij denken het beter te weten dan de mensen die zich dag in, dag uit, inzetten op de werkvloer. Dat is arrogant.

Een grote modeketen verwachtte, niet onterecht, van het winkelpersoneel, dat zij goed op winkeldieven zouden letten. Zij werden er speciaal op getraind om een winkeldief te herkennen en aan te houden. Door personeelstekort was het echter vrijwel onmogelijk om de kassa, de winkelvloer en de paskamers in de gaten te houden. Halverwege de dag zag de winkel eruit alsof er een kudde olifanten doorheen gestampt was, waardoor het personeel lang na sluitingstijd nog bezig was de winkel in orde te maken voor de volgende dag. Tijd om winkeldieven in de gaten te houden was er gewoonweg niet, waardoor er jaarlijks tonnen aan kleding onbetaald het pand verlieten.

In dit geval werd er wel geluisterd door het management. Helaas pas nadat een medewerkster, die een dief op heterdaad betrapte, met fysiek letsel thuis kwam te zitten. Zover hoeft het toch niet komen voordat je die banaan uit je oor haalt?
Ernie gebruikte die banaan om krokodillen af te weren en eerlijk is eerlijk, het werkt. Geen krokodil te zien! Pas je deze strategie op mensen toe, dan werkt het ook. Geen mens meer te zien!

1 Reactie

  1. Gehoord willen worden.
    Letterlijk: Hoe voel je je als je iets aan het vertellen bent en iemand anders moet zo nodig zijn verhaal kwijt, zonder jou uit te laten spreken.
    Figuurlijk: De medewerker die minder enthousiast werkt, nadat hem al een paar keer een nieuwe stoel is beloofd, waardoor hij minder rugpijn heeft.
    Laten merken dat je iemand ‘gehoord’ hebt is niet alleen een vorm van fatsoen en goed leiderschap, maar ook een vorm van aandacht voor mensen. En die vorm van aandacht motiveert medewerkers geweldig.