Hoe organisaties omgaan met ontslag zegt alles over hun professionaliteit

otslgIs er een dossier? 'Eh.. dat denk ik wel.'

Wat is er in het vorige officiële gesprek besproken? 'Hij heeft wel eens gezegd dat ik niet voldoende vraag'.

Wat staat er in je contract? 'Niet de werkzaamheden die ik nu uitvoer'

Is er een verbeterplan geweest? 'Ja. Tijdens een teamoverleg. Dat ik beter moest functioneren.' Ik durf het bijna niet te vragen, en concreet? 'Niks concreet. Daar krijg ik geen antwoord op.'

Dus, conclusie: Je hebt geen goed functie-profiel, geen duidelijke werkzaamheden, geen dossier, geen verbeterplan en wel een ontslagbrief? 'Yep! En een heleboel mensen om me heen die roepen dat ik dit vooral niet moet pikken. Maar ik weet niet wat ik moet doen.'

Oké, laatste vraag. heb je een rechtsbijstandverzekering? 'Ja.' Mooi, dan gaan we op zoek naar een advocaat.

Dit is zo'n verhaal dat je niet kunt verzinnen en triest genoeg nog steeds voorkomt. Mensen, het is 2018! Niet slim van de werkgever. Dit 'ontslag' gaat hem veel geld kosten. Niet alleen omdat hij haar niet kan ontslaan via het UWV, duidelijk is dat zij het, na twee weken toch nog doorwerken, lichamelijk en emotioneel zo zwaar kreeg dat ze zich alsnog heeft ziekgemeld. Reden: arbeidsconflict. Zij met de zenuwen thuis, hij zonder uitgevoerd werk toch doorbetalen.

We zijn nu bijna drie maanden verder en er is een zeer moeizaam traject met een mediator.  Oplossing? Voorlopig nog niet. Zij zit nog steeds thuis met de zenuwen, hij is verplicht haar door te betalen en het werk blijft liggen. Verliezers aan alle kanten. Sterker nog, er zijn inmiddels een paar collega's van haar uit zichzelf vertrokken en het zal me niet verbazen als dat juist degenen zijn die makkelijk een andere baan konden krijgen.

2 Reacties

  1. Dit blijft gebeuren Marit. Gelukkig zijn er ook organisaties die het wel goed aanpakken – wel vaak pas na interventie van een professional – en die zorgen ervoor dat er alles aan gedaan wordt om een medewerker goed te laten functioneren, ook al zijn ze ogenschijnlijk niet tevreden. Is het niet in de ene functie, dan in de andere.

  2. Beste Marit,

    laat mij nu net vandaag een cursus arbeidsrecht gevolgd hebben in Eindhoven. Ik dacht wat extra bijspijkeren op dit terrein is altijd goed. Mijn collega cursisten kwamen met legio voorbeelden zoals jij omschrijft. Niet handig allemaal. Uit onderzoek is gebleken dat de reden waarom ze het administratieve personeelsproces niet goed op de rit hebben, is gelegen in het feit dat ze de menskant niet goed beheersen! Veel ondernemingen zijn goed in de product/proceskant hun corebusiness dus, maar de menskant is voor velen toch lastig en ongrijpbaar. Mooi als je je machine- en autopark erg actueel hebt. Jammer dat ze dit vaak niet lukt als het om de medewerker gaat. Ieder zijn business zou ik zeggen.