Hoe je met promotie je beste mensen kunt verliezen!

Peter’s Principle

ppOok de mindere goden hebben een paar slapeloze nachten. Ze werken toch al zo lang bij het bedrijf en zijn nu toch écht wel toe aan een promotie. Die lease auto en het hogere salaris komen ook wel goed uit. Morgenvroeg toch maar eens de wensen met klem kenbaar maken. De baas twijfelt, maar ja, Jan is wel degene die het langste bij de zaak is en iedereen kent, de meeste klanten kennen hem, hij kent de hele productenrange en de collega’s mogen hem ook. Bovendien is zijn laatste promotie alweer 10 jaar geleden en je wilt hem niet kwijt. Je gaat overstag en besluit Jan te promoveren tot afdelingshoofd. Verantwoordelijk voor het volledige pallet sales met 25 personen onder zich.

Na een paar weken ga je eens met hem in gesprek hoe het nu gaat in de nieuwe functie. Jan geeft aan dat hij nog wat moet wennen. De collega’s aan wie hij nu leiding geeft en waar hij voorheen  midden tussenin stond, vinden nu ineens iets van hém en van zijn gedrág. Ook minder leuke dingen. Dit vindt Jan toch wel lastig, hij merkt dat hij ’s avonds met zorgen naar huis gaat. De baas spreekt hem moed in en zegt dat het wel goed komt (en laat hem verder zweven).

Drie maanden later zit Jan overspannen thuis… (hij is doorgegroeid tot het niveau van zijn eigen onvermogen c.q. incompetentie en terugkeer naar de oude functie is ook moeilijk).

Tips:

  • Jan is 1 keer teveel gepromoveerd en tegen zijn eigen onmacht aangelopen.
  • Het selectieproces is te veel op emotie en hoop gebaseerd geweest.
  • Bereid een verandering/promotie goed voor. Voor jezelf, je organisatie én de medewerker.
  • Een promotie hoeft niet altijd een hogere functie te zijn (job enlargement?)
  • Neem de moeite om de competenties goed in beeld te brengen, dit bespaart veel tijd, energie, geld en teleurstelling achteraf. Voor alle betrokkenen! Je moet nu immers weer opnieuw beginnen en meestal vanuit een achterstand want er zijn in die tijd toch veel dingen gebeurd in de organisatie.
  • Leiding kunnen geven is niet voor iedereen een natuurlijk gegeven. Zorg dat goede kennis en vaardigheden kunnen worden opgedaan. De beste timmerman is nog niet altijd de beste timmerleraar.
  • Coach de leidinggevende en borg dit vooral… tenzij je denkt: ‘och ze kunnen het wel’. Niet dus…

Nog geen reacties.