Wat jij van Marco kunt leren

Marco Borsato is zijn geld meer dan waard. Wanneer is jouw product of dienst zijn geld meer dan waard? Het stopt niet bij alleen het leveren van een product of dienst. Marco is daarvan het voorbeeld.

Het publiek probeert zo dicht mogelijk bij hem te komen en ze dansen en klappen bij ieder nummer. De meesten kennen al zijn nummers uit hun hoofd en zingen mee. Luidkeels. De stemming is fenomenaal en ik merk niet dat ook ik hoe langer hoe enthousiaster word. Ik hou van live muziek, maar dit is echt top.

Ik ben bij een kleinschalig concert van Marco Borsato, dat plaatsvindt in een strandpaviljoen in Wassenaar en er zijn slechts iets meer dan honderd mensen. Al tijdens het concert realiseer ik mij wat er gebeurt en waarom iedereen zo enthousiast is.

Verantwoordelijk hiervoor is Marco Borsato zelf. Zanger en entertainer, maar nog veel meer een mensen mens. Natuurlijk heeft hij ijzersterke teksten, maar het is de meester zelf die het publiek zo waanzinnig enthousiast maakt. Non-verbaal communiceert hij als de beste. Hij is beweeglijk en zijn lichaamstaal geeft uiting aan zijn gevoel bij de teksten en melodieën. Hij kijkt je in je ogen en je merkt dat hij je daadwerkelijk ziet. Je voelt je betrokken bij het spektakel.

Marco performt van begin tot einde, méér dan twee uur lang en het is voorbij voordat je er erg in hebt. Zijn aftersales is een voorbeeld hoe je je klanten (fans) belangrijk maakt. Hij gaat met iedereen op de foto en neemt daar meer dan een half uur de tijd voor. Je voelt je één met de hoofdpersoon. Bij Marco krijg je waar voor je geld.

Lees ook de andere artikelen uit onze Nieuwsbrief:
‘Alleen met een team kun je winnen’
‘Top 4 van fouten bij onderhandelen’
‘Eigenlijk een verplicht boek voor iedereen die met mensen omgaat’

r.lammers@carrerac.nl