Dubbel D!

In de USA is alles ‘big’. Althans, heel veel. Een kleine koffie is vergelijkbaar met drie koppen koffie in Nederland en wanneer je iets te eten bestelt, dan kunnen daar minimaal twee personen van eten. Een parkeerplaats is bedoeld om zo’n ‘dikke’ Amerikaan te parkeren en een beetje hotelkamer beschikt over maar liefst twee King- of Queen size bedden. Maar de bloody limit waren de paspoppen in de etalages met de cupmaten dubbel D!

Om de Apple stores kun je ook al niet heen. Grote winkels waar alle producten van Apple aanwezig zijn om zelf te proberen. De leuze: ‘zelf proeven doet kopen’ gaat hier volledig op. Het enthousiaste en écht vriendelijke personeel – en dit is niet fake! – helpt je op allerlei manieren. Helemaal niet pusherig, maar excellent getraind in het achterhalen van de ‘needs’ van de (potentiële) klanten. Je voelt geen druk, maar je ervaart dat je niet van deze wereld bent wanneer je géén Apple wilt hebben. Dat laatste komt vooral omdat de medewerkers in staat zijn met hun enthousiasme én de gebruiksvriendelijkheid van Apple, de concurrentie tot ‘onnozele miskunkels’ te bombarderen, zonder ook maar een woord negatief over hen te spreken. Ze benadrukken juist díe zaken van Apple positief, die de concurrentie als nadeel heeft.
Zie hiervoor overigens ook:

www.commercieelexcelleren.com/nieuws/apple-ipad/

Dit verhaal heeft een dubbele moraal. ‘U excelleert commercieel wanneer u uw potentiële klanten uw product ‘geeft’ om het hen zelf te laten uitproberen én wanneer u datgene van uw eigen product positief benadrukt, wat uw concurrentie als nadeel heeft, m.a.w. u kènt uw concurrent!”

Rob Lammers

r.lammers@carrerac.nl